Výsledky vyhľadávania pre: Array

         Blog    Poradňa    7 elementov rozvoja™    Obchod      Košík: 0ks :: 0,00 €    Kontakt    Veľkoobchod     

    Homo ludus - Človek hrajúci sa - Časť 1.

    13. November 2008 | Kategória: Ako vybrať vhodné hračky?, Hračky, Rozvoj

    Tak a máme tu prvú časť spomínaného článku od pani doktoriek z oddelenia včasnej diagnostiky na Kramároch.

    Hra, práca a učenie patria medzi základné ľudské činnosti. Hra súvisí so slobodou, fantazijnou, tvorivou a umeleckou schopnosťou človeka. Podľa holandského filozofa J.Huizingy, skôr homo ludens (človek hrajúci sa), než homo faber (človek pracujúci a vyrábajúci) umožnil vytvoriť kultúru.

    Čo je to hra?
    Hra - je činnosť, ktorá od narodenia podnecuje a všestranne ovplyvňuje mentálny, sociálny, psychický, emocionálny, pohybový a zdravotný vývin každého jedinca.

    • prirodzená, spontánna, voľná a dobrovoľná aktivita
    • prináša hrajúcemu sa človeku potešenie, radosť
    • dokáže plne zaujať jeho pozornosť
    • cieľom hry je hra samotná
    • je motivovaná predovšetkým prežívaním a záujmom zoznámiť sa so svojím sociálnym a materiálnym prostredím

    Aký má význam hra?
    Každé zdravé dieťa sa hrá. Hra je pre jeho psychický vývin nevyhnutná pretože patrí medzi najzákladnejšie vývinové potreby. V hre dieťa získava schopnosť učiť sa, objavovať vlastné stratégie poznávania. Hrou skúma rozmanité okolie, stretáva sa s podstatnými vzťahmi a súvislosťami a tak sa učí adaptovať na stále sa meniaci svet okolo. Najúspešnejší v živote sú tí, nezávisle od veku alebo stupňa vývinu, ktorí sú najlepšie pripravení vyrovnávať sa so zmenami. Dieťa, ktoré má možnosť rozvíjať svoju hru, získava trvalé výhody pre budúci život.

    Čo je to učenie hrou?
    Hra je najranejšou formou učenia. Termín „učenie hrou“ označuje skutočnosť, že prostredníctvom hry dieťa stimuluje zmysly, najmä zrak, hmat, sluch, získava skúsenosti a vedie k osvojeniu užitočných zručností pre život. Získanie skúseností však nie je cieľom hry. Dieťa sa hrá, lebo potrebuje a chce sa hrať, lebo hra mu prináša potešenie. Žiadne dieťa si počas hry vedome nezdokonaľuje motorické, kognitívne, rečové alebo sociálne schopnosti, ktoré sa v hre spájajú a ktoré sa počas hry vyvíjajú a zdokonaľujú.

    Napriek tomu, hru často využívame na cielené získavanie vedomostí – vzdelávanie. No vzdelávanie a hru nemožno zamieňať. Z tohto pohľadu môžeme hru definovať ako spontánne učenie z vlastnej iniciatívy a pod vlastnou kontrolou.

    Druhá časť: Homo ludus - Človek hrajúci sa - Časť 2.
    Tretia časť: Homo ludus - Človek hrajúci sa - Časť 3.

    Autorky článku:
    PaedDr. Oľga Matušková (liečebný pedagóg, Detská fakultná nemocnica s poliklinikou, Bratislava)
    PaedDr. Anastázia Kormanová (logopéd, Detská fakultná nemocnica s poliklinikou, Bratislava)

    (Hodnotenie: 3 / 5, Počet hlasov: 2)
    Hlasujem ... Hlasujem ...

    Pridajte svoj komentár



    (Ochrana proti spamu)